26 فوریه 2024 - حدود هشت میلیون نفر در سراسر جهان با دیابت نوع 1 (T1D) زندگی می کنند، یک بیماری خودایمنی مزمن که در آن بدن به سلول های بتا(تولید کننده انسولین) در لوزالمعده حمله می کند و آنها را از بین می برد و منجر به کمبود انسولین و ناتوانی در تنظیم قند خون می شود. هنوز مشخص نشده است که چرا بدن به طور ناگهانی سلول های بتای خود را به عنوان دشمن شناسایی می کند. برخی از شواهد نشان می دهد که عوامل محیطی مانند عفونت های ویروسی ممکن است باعث شروع T1D شود، برخی دیگر نشان می دهند که ژنتیک نیز ممکن است نقشی داشته باشد.

تحقیقات پیشگامانه توسط محققان مرکز دیابت Joslin، تغییرات خاصی که در سلول‌های β در شروعT1D  رخ می دهد را روشن نمود. یافته های آنها که در مجله ی Nature Cell Biology منتشر شده است راه های جدیدی را برای مداخلات هدفمند برای این بیماری مزمن خود ایمنی ارائه می دهد.

پرفسور Rohit N. Kulkarni، رئیس بخش جزایر و زیست شناسی احیا کننده در مرکز دیابت جاسلین، می گوید: در زمینه دیابت نوع 1، تحقیقات عمدتاً بر درک مؤلفه ایمنی متمرکز شده است، اما مطالعه ما استدلال می کند که سلول β در بروز این بیماری نقش مهمی دارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که سلول β می‌تواند رویدادهای کلیدی را آغاز کند که بعد از وقوع آنها مکانیسم خود ایمنی را به اشتباه می‌اندازد. این یک رویکرد تغییر پارادایم است.

در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها با سلول‌های β که از مدل موشی T1D، و همچنین از انسان‌های مبتلا به دیابت نوع 1 گرفته شده بود، پرفسور کولکارنی و همکارانش، آبشار پیچیده‌ای از مراحل بیوشیمیایی به نام مسیر سیگنالینگ را که پاسخ ایمنی ذاتی را در شروع T1D کنترل می‌کند، بررسی کردند.

آنها مسیری را شناسایی نمودند که بر ویژگی‌های ایمنی سلول‌های β تأثیر می‌گذارد و مانند کلیدهای کنترلی عمل می‌کند که آنها را به عنوان دوست یا دشمن بدن نشان می دهد. این سوئیچ های کنترل را می توان به عنوان برچسب های کوچکی تصور کرد.

یک برچسب خاص که محققان بر روی آن تمرکز کردند، به نامN6-methyladenosine (m6A) ، نقش حیاتی در پاسخ سلول های β در طول شروع T1D ایفا می کند. با تنظیم این سوئیچ‌های کنترل، محققان توانستند سطوح یک پروتئین حیاتی را در این مسیر تحت تاثیر قرار دهند که منجر به تاخیر قابل توجهی در پیشرفت بیماری در مدل موشی T1D شد.Dario F. De Jesus ، دانشجوی دکترا و نویسنده اصلی این مطالعه در آزمایشگاه Kulkarni، آنزیم کلیدی METTL3 را که برای تنظیم دفاع ضد ویروسی سلول های β حیاتی است، شناسایی کرد.

در مراحل نزدیک به شروع بیماری دیابت نوع 1، سطح METTL3 بسیار افت می کند، محققان توانستند با افزایش تولید METTL3 در سلول‌های بتای مدل موش با موفقیت پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازند.

دی ژسوس که همچنین مدرس پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد است، گفت: این کشف نشان می‌دهد که مداخلات برای افزایش سطحMETTL3 ، یک استراتژی بالقوه برای محافظت از سلول‌های بتا، و کُند کردن پیشرفت دیابت نوع 1 است.

در مجموع، این شواهد تصویر واضح‌تری از رویدادهای ایمنی پیرامون شروع همچنان مرموز T1D، از جمله مکانیسم جدیدی که می‌تواند برای محافظت از سلول‌های β استفاده شود، ارائه کرد. محققان همچنین نشان دادند که آنزیمMETTL3 ، پتانسیل ارتقای بقا و عملکرد سلول های β را در طول پیشرفت بیماری دارد.

پرفسور کولکارنی که همچنین استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد است، گفت: «قابل توجه است که برای تنطیم این مسیر چندین ترکیب دارویی در دسترس است که در زمینه ی بیماری های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.در حالی که این یک هدف متفاوت است، اما رویکردی است که پیش از این مورد استفاده قرار گرفته است. در گام‌های بعدی، ما بر شناسایی مولکول‌ها و مسیرهای خاصی تمرکز خواهیم کرد که می‌توانند برای افزایش حفاظت از سلول بتا مهار شوند».

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-shifting-focus-pancreatic-cells-onset.html